CORONA

In verband met het coronavirus zijn er een aantal maatregelen (naast de landelijke maatregelen) opgesteld vanuit de Nevobo en het bestuur van VCH. Lees het goed door, houd je aan de gestelde regels en spreek elkaar hierop aan.
De maatregelen zijn onderverdeeld in de volgende onderwerpen:

Blijf thuis en laat je testen, als:

• je de afgelopen 24 uur een van de volgende (ook milde!) symptomen hebt: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts;
  • iemand in jouw huishouden koorts (vanaf 38°C) en/of benauwdheidsklachten heeft;
  • een familielid in de afgelopen twee weken positief getest is op corona.

Ga direct naar huis wanneer er tijdens de sportactiviteit klachten ontstaan zoals: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts.
De trainer/coach heeft tijdens de training/wedstrijd ook de bevoegdheid en verantwoordelijkheid om spelers naar huis te sturen bij (vermoeden van) klachten.

Coronamaatregelen sporthal

• Kom bij voorkeur niet te vroeg naar de sporthal;
  • Kom zo veel als mogelijk omgekleed naar de sporthal;
  • Ontsmet bij binnenkomst je handen met de aanwezige desinfecterende gel;
  • Wacht voor je eigen training of wedstrijd niet in de zaal, maar wacht op de tribune.
  • Je mag gebruik maken van de kleedkamers en de douches. Houd ook hier 1,5 meter afstand van elkaar. De maximale bezetting van de ruimtes is aangegeven;
  • (Thuis)publiek is welkom in sporthal De Hege Fiif. De capaciteit is echter wel beperkt. Neem plaats op de banken op de tribune en houd ook hier 1,5 meter afstand van elkaar;
  • Laat je gegevens achter als je als publiek op de tribune plaatsneemt. (dit is niet verplicht, wordt wel aanbevolen) Hiervoor kunt u gebruik maken van de aanwezige QR-code.

Voor de training/wedstrijd

• Betreed pas het veld als er geen andere teams meer spelen. Als er voor jouw training/wedstrijd andere teams spelen, wacht dan op de tribune. Wacht niet in zaal of in de gang;
  • Houd afstand van de scheidsrechter. Zorg dat je als coach/aanvoerder online het digitale wedstrijdformulier correct hebt ingevuld.

Tijdens de training/wedstrijd

• Houd 1,5 afstand van elkaar, zeker wanneer je 18 jaar of ouder bent. Dit geldt niet voor kinderen jonger dan 13 jaar. Tijdens het sporten gelden deze regels niet, maar wel tijdens een time out of aan de zijkant van het veld;
  • Schud geen handen. Het succes wensen en bedanken van de tegenstander zal op een andere manier moeten. Bijvoorbeeld door in een line up te klappen voor de tegenstander voor en na de wedstrijd;
  • Probeer hard stemgebruik te vermijden tijdens de wedstrijd. Het is daarom niet toegestaan om luidkeels aan te moedigen, te juichen, liedjes te zingen of yells te doen. Dit geldt zowel op het veld als op de tribune.

Na de training/wedstrijd

• Verlaat na je training/wedstrijd direct het veld, pas dan mogen de andere teams het veld betreden.
  • De aanvoerders melden zich bij de scheidsrechter zodat zij het digitale wedstrijdformulier kunnen ondertekenen.
  • Blijf niet onnodig wachten/kijken in de gang, maar ga naar de kleedkamer of de tribune.

Bezoekersregistratie

• In verband met de coronamaatregelen vragen wij u als bezoeker (van een wedstrijd) van Volleybalclub Hardegarijp om zich te registeren.
  • Hiermee is inzicht in wie de sporthal heeft bezocht, mocht er een bron- en contactonderzoek door de GGD in het kader van COVID-19 noodzakelijk zijn.
  • U kunt zich registreren, door middel van het scannen van de QR-code van Volleybalclub Hardegarijp welke op meerdere plekken is opgehangen.
  • Bezoekers registreren zich op vrijwillige basis.
  • De vereniging bewaart de gegevens gedurende 14 dagen en vernietigt ze daarna.
  • Spelers en coaches van de ingeplande wedstrijden zijn vrijgesteld van registratie. (deze staan al op het DWF)

Vragen en antwoorden

Mag je als team met meerdere personen in een auto naar wedstrijden?
Hierbij volgen we de landelijke richtlijnen. Bij personen boven de 13 jaar uit een verschillend huishouden in dezelfde auto is het advies een mondkapje te dragen. Maak hierover afspraken met je eigen team.

Wat moet je doen als iemand in je team is besmet met het coronavirus?
Bij een besmetting is het van belang contact op te nemen met de GGD. Zij zullen adviseren over een eventuele quarantaine voor de betreffende speler en zijn/haar teamgenoten. Afhankelijk van het advies van de GGD kan de wedstrijd normaal doorgang vinden of moet je contact opnemen met de Nevobo om de opties te bespreken. Zie hiervoor de richtlijnen op www.nevobo.nl.

Wat moet je doen als iemand in je team coronagerelateerde klachten heeft?
Blijf bij klachten thuis en laat je testen. Als er meerdere spelers van een team vanwege corona gerelateerde klachten thuis moeten blijven en het team niet beschikt over voldoende vervangers, moet de vereniging contact opnemen met de Nevobo. Er wordt dan per geval bekeken of de wedstrijd afgezegd mag worden en een vervangende datum gezocht moet worden. De normale invalbepalingen blijven geldig en in basis is het de bedoeling dat een zieke/geblesseerde speler door een invaller vervangen wordt.